Algemene voorwaarden DIDIALOGO
1. Algemeen
- Deze algemene voorwaarden (hierna de “Algemene Voorwaarden”) zijn van toepassinge op alle aanbiedingen, bestellingen, overeenkomsten en leveringen met betrekking van goederen en of diensten door DIDIALOGO en haar klant (hierna de “Klant”). Afwijkende voorwaarden van de Klant zijn niet van toepassing en niet tegenstelbaar aan DIDIALOGO.
- Door het plaatsen van een bestelling, of gebrek daaraan, door de ondertekening of de uitvoering van de overeenkomst door DIDIALOGO of de Klant, aanvaardt de Klant deze Algemene Voorwaarden.
- Afwijkingen van deze Algemene Voorwaarden zijn alleen tegenstelbaar aan DIDIALOGO indien deze door DIDIALOGO uitdrukkelijk en schriftelijk als aanvaard beschouwd zijn. In dat geval blijven alle andere van de Algemene Voorwaarden van toepassing. Aan overeengekomen afwijkingen kan de Klant geen rechten ontlenen voor toekomstige transacties.
- Een begin van de uitvoering door de Klant geldt als aanvaarding van de Algemene Voorwaarden, tenzij die gestarte uitvoering over schriftelijke en expliciet voorbehoud gebeurt.
2. Offertes en bestellingen
- Elke offerte die DIDIALOGO bezorgt, is volledig vrijblijvend en heeft, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld, een geldigheidsduur van 30 kalenderdagen na de vermelde datum van de offerte. DIDIALOGO is slechts gebonden aan de bestelling door de Klant als DIDIALOGO de bestelling uitdrukkelijk en schriftelijk bevestigd en aanvaard heeft.
- Alle in een offerte of bestelling vermelde termijnen zijn louter indicatief en niet bindend. DIDIALOGO kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de overschrijding van deze termijn en is ook geen geldige grond tot verbreking, ontbinding of opschorting van de uitvoering van deze overeenkomst door de Klant. DIDIALOGO verbindt zich ertoe de Klant naar best vermogen in te lichten over een vermoedelijke overschrijding van een termijn.
3. Levering
- De Klant aanvaardt gedeeltelijke leveringen van een totaalproject, zoals omschreven in het samenwerkingscontract met de Klant.
- Het risico met betrekking tot goederen of diensten gaat Over op de Klant op het ogenblik van de levering. De eigendomsoverdracht gebeurt pas bij het voldaan van het factuur en eventuele bijkomende kosten ingevolge laattijdige betaling.
4. Prijzen, facturen en betalingen.
- Alle prijzen en andere bedragen zijn uitgedrukt in euro en exclusief BTW en andere belastingen en heffingen. Inden deze belastingen of heffingen verhogen na het ondertekenen van de overeenkomst, is DIDIALOGO gerechtigd deze door te rekenen aan de Klant. Meerprijzen en bijwerkprijzen zullen worden aangerekend aan de op dat moment gehanteerde tarieven door DIDIALOGO. In geen geval kan DIDIALOGO haar prijzen voor een bepaalde termijn te garanderen, gezien zij hiervoor mogelijk afhankelijk is van de markstructuur en externe partners.
- DIDALOGO hanteert een betaaltermijn die per overeenkomst verschillend is. De betaaltermijn zal neergeschreven worden in de overeenkomst en vermeld worden op de factuur. Voor elke factuur die geheel of gedeeltelijk niet voldaan wordt, zal eerst een herinnering uitgezonden worden. Als het factuur 7 werkdagen na de herinnering nog niet voldaan is, wordt het verschuldigde bedrag verhoogd met minstens 10% van het factuurbedrag met een minimum van vijftig euro exclusief btw met als titel forfaitaire schadevergoeding. Daarbij behoudt DIDIALOGO zich het recht om een hogere schadevergoeding te eisen en de toegang tot de diensten voor de Klant op de schorten tot de betaling ontvangen is.
- Facturen kunnen enkel schriftelijk worden geprotesteerd bij aangetekende brief binnen de 14 kalenderdagen na factuurdatum en met vermelding van factuurdatum, factuurnummer en gedetailleerde motivering. Alle gerechtelijke en buitengerechtelijke invorderingskosten van facturen zijn voor rekening van de Klant.
- De Klant is niet gerechtigd tot schuldvergelijking ten aanzien van DIDIALOGO.
- De Klant kan een betaling slechts opschorten indien hij kan aantonen dat DIDIALOGO een contractuele verplichting niet nagekomen is en hij DIDIALOGO daarvan voorafgaandelijk bij aangetekende brief op de hoogte heeft gebracht. In elk geval kan het bedrag van de opgeschorte betaling enkel betrekking hebben op dat deel van het goed of de dienst dat betrekking heeft op de beweerde niet-nakoming van de contractuele verplichting. Een opschorting van betaling door de Klant is enkel mogelijk indien (het deel) van het goed of dienst afzonderlijk identificeerbaar is op een factuur.
- De Klant verbindt er zich toe om in geval van laattijdige betaling van facturen, Difibo, zonder voorafgaande ingebrekestelling, de geleverde goederen onmiddellijk opnieuw in bezit te laten nemen, daarvoor toegang te verschaffen tot zijn lokalen en alle vervoerskosten te dragen .In geval de factuur het gebruik van software betreft, zal het gebruik ervan ook met onmiddellijke ingang worden stopgezet.
5. Overmacht
- DIDIALOGO is niet gehouden tot de nakoming van contractuele verplichtingen waarvan de uitvoering onmogelijk is geworden. En geen geval kan DIDIALOGO aansprakelijk worden gesteld voor het niet nakomen van haar contractuele verplichting of daaruit voortvloeiende schade van de Kalnt als gevolg van stakingen, gehele of gedeeltelijke stagnatie van het vervoer, elektriciteits-en telecommunicatiestoornissen, bedrijfsstoornissen, wanprestaties en/of overmacht van haar leveranciers, vergunningsvereisten en andere juridische en administratiefrechtelijke vereisten, die allen als overmacht gelden.
- Indien de overmachtsituatie langer duurt of dreigt te duren dan 10 werkdagen, dan heeft DIDIALOGO van rechtswege het recht om de overeenkomst onmiddellijk bij aangetekende brief te ontbinden, zonder een voorafgaand beroep op een rechter en zonder enige schadeloosstelling. In zo’n geval zal DIDIALOGO recht hebben op de betaling door de Klant van alle reeds geleverde goederen of diensten en van de kosten die reeds gemaakt werden met het oog op de toekomstige uitvoering van de overeenkomst.
- Het niet nakomen van DIDIALOGO door haar contractuele verplichtingen als gevolg van zulke overmacht is geen grond tot verbreking, ontbinding of opschorting van de uitvoering van de overeenkomst door de Klant.
6. Vertrouwelijke informatie
- De partijen zullen elke informatie waarvan redelijkerwijze aangenomen kan worden dat zij vertrouwelijk is, strikt vertrouwelijk behandelen en deze niet aan derden bekend te maken zonder de voorafgaande, uitrukkelijke en schriftelijke toestemming van de andere partij.
7. Intellectuele en eigendomsrechten
- Elk intellectueel, industrieel of ander eigendomsrecht op werk dat gecreëerd is door DIDIALOGO, haar consultants of onderaannemers, in het kader van de uitvoering van de overeenkomst (inclusief software, technologie, vaardigheden, know-how en materaail) blijft de exclusieve eigendom van DIDIALOGO. De levering van de goederen of diensten door DIDIALOGO aan de Klant houdt geen overdracht in van zulk recht. De vergoedingen betaald door de Klant houden geen betaling in voor de overdracht van zulk recht.
- Indien de Klant en DIDIALOGO uitdrukkelijk en schriftelijk de overdracht van zulk recht overeengekomen zijn, dan blijft DIDIALOGO rechtenhouder tot op het ogenblik van de vergoeding verwijzend naar het factuur.
8. Waarborgen
- Alle contractuele verplichtingen van DIDIALOGO zijn inspanningsverbintenissen. DIDIALOGO geeft geen enkele uitdrukkelijke of impliciete waarborg in verband met de goederen of diensten, hierbij inbegrepen enige waarborg voor de geschiktheid voor een bepaald doel of verhandelbaarheid ervan.
- De Klant zal steeds de nodige maatregelen treffen om de integriteit, de veiligheid en het onderhoud van de software, de hardware en andere materialen nodig om de overeenkomst te vervolmaken, vrijwaren.
- In geval van een vermeende slechte werking van de goederen of diensten zal de Klant actief meewerken aan alle onderzoeken die als doel hebben de oorzaak ervan te achterhalen en alle maatregelen treffen om bewijzen veilig te stellen.
- Alle goederen of diensten die aan de Klant geleverd worden door een onderaannemer van DIDIALOGO of die aan DIDIALOGO door een derde geleverd worden en die DIDIALOGO op haar beurt aan de Klant levert, zijn enkel onderworpen aan de waarborg-en aansprakelijkheidsvoorwaarden die gelden tussen deze onderaannemer of derde en DIDIALOGO.
9. Aansprakelijkheid
- DIDIALOGO is niet aansprakelijk voor enige gevolgschade en indirecte schade of verlies, verlies van gegevens, recupueratie van gegevens, winst, inkomsten, omzet of andere financiële of commerciële verliezen, ongeacht of deze voortvloeit uit de niet-naleving van een contractuele of buitencontractuele verplichting.
- DIDIALOGO is niet aansprakelijk voor schade voortvloeiend uit het al dan niet foutief gebruik van software, hardware of het gebruik van eventuele foute gegevens uit de software.
10. Duurtijd en ontbinding
- De duur van de overeenkomst eindigt bij oplevering van het totaalproject zoals bepaald in de overeenkomst en projectscope.
- Opzegging door de Klant kan op ieder moment en om welke reden dan ook, mits verzending van een e-mail aan DIDIALOGO (dieter@outlook.com). DIDIALOGO houdt zich eraan om binnen de vijf (5) werkdagen na datum van deze e-mail uitwerking te verlenen aan deze beëindiging. In ieder geval dient opzegging door de Klant plaats te vinden alvorens DIDIALOGO overgegaan is tot facturatie van de aankomende overeengekomen periode. Indien de opzegging plaatsvindt nadat DIDIALOG reeds is overgegaan tot facturatie wordt de Klant geacht deze factuur tijdig te betalen. Er zal niet overgegaan worden tot het opstellen van een creditnota of het terugbetalen van een niet verbruikte periode.
- In elk geval heeft DIDIALOGO steeds het recht om de overeenkomst te ontbinden zonder enige schadevergoeding, zonder verdere kennisgeving of ingebrekestelling en zonder een voorafgaand beroep op een rechter indien : (a) de Klant tekortkomt aan een contractuele verplichting en hij deze niet afdoende rechtzet binnen een termijn van 10 werkdagen na de kennisgeving door DIDIALOGO van de tekortkoming, (b) de Klant zijn faillissement aanvraagt, failliet wordt verklaard of vereffend of onvermogend wordt, of (c) de juridische controle over de Klant wijzigt, of (d) bij stopzetting dienstverlening DIDIALOGO.
11. Toepasselijk recht en bevoegde rechtsmacht
- Deze Algemene Voorwaarden en eender welke andere contractuele bepalingen tussen DIDIALOGO en de Klant worden beheerst door het Belgisch Recht.
- Elk geschil zal beslecht worden door de rechtbanken van Antwerpen.